Program wychowawczy
Lp.
|
Zadania główne
|
Cele
operacyjne
|
Sposoby
realizacji
|
1
|
Bądź kulturalny
|
·
Dziecko potrafi kulturalnie zwracać się do
innych, używa zwrotów grzecznościowych
·
Dziecko ma poczucie obowiązkowości i odpowiedzialności.
|
-Uczenie
się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry,
do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam).
-Uczenie nawyków kulturalnego
zachowania się w miejscach publicznych.
-Dostarczanie dzieciom wzorców
właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postacie z literatury itp.).
-Uwrażliwienie dzieci na
potrzeby innych członków rodziny, opiekowanie się osobami chorymi, starszymi.
-Opanowanie umiejętności
kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki,
itp.).
-Wdrażanie do podejmowania
prostych obowiązków w domu i przedszkolu (układanie zabawek i książek).
-Szanowanie zieleni w
najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza nie niszczymy drzew i
krzewów).
|
2
|
Bądź koleżeński
|
·
Dziecko rozumie i przestrzega zasady zgodnego
współżycia w grupie.
·
Dziecko rozumie znaczenie dialogu w
rozwiązywaniu sporów.
·
Dziecko dostrzega i rozumie potrzeby innych,
akceptuje ich odrębność.
·
Dziecko szanuje wolność innych, cudze zdanie
·
Dziecko zna swoje prawa i obowiązki.
·
Dziecko ma poczucie własnej wartości, wiary we
własne siły.
|
-Porozumiewanie
się w codziennych sytuacjach, dyskusje grupowe aranżowane przez nauczyciela i
spontaniczne, w których trzeba coś ustalić, wyjaśnić, podzielić się swoimi pomysłami.
-Interesowanie się wytworami
swoich kolegów, uczenie się mówienia miłych słów, szanowanie własności i
wytworów pracy kolegów.
-Dostrzeganie potrzeb innych,
dzielenie się własnymi rzeczami.
-Obdarowywanie prezentami
innych np. wykonanie prezentu dla
kolegi na imieniny albo z powodu choroby.
-Ćwiczenia formułowania
wypowiedzi w zależności od sytuacji (rozmowy przez telefon).
-Zabawy dramowe lub partnerskie
z pacynkami, które mówią i przeżywają to co dzieci.
-Zabawy z dziećmi rozwijające
ich umiejętność komunikacji (np. „Pani tego nie rozumie – wyjaśnijcie
proszę”).
-Negocjowanie potrzeb w
codziennych sytuacjach, oraz rozwiązywanie problemów. Ustalenie reguł zabaw
między dziećmi.
-Wykonywanie wspólnych zadań
(np. praca plastyczna).
-Wspólne ustalanie zasad
współżycia żeby nie łamać praw innych.
-Opowiadanie i przeżywanie zdarzeń z pozycji różnych osób.
-Właściwe zachowanie się
podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu – używanie zwrotów
grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczyciela.
-Opiekowanie się nowymi
kolegami, oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują.
-Dostrzeganie i
przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, dokuczania.
-Umiejętność udzielania pomocy
i jej przyjmowania.
-Uwrażliwienie na ludzi
niepełnosprawnych, tolerancja, empatia.
-Podejmowanie obowiązków w
trakcie pobytu w grupie przedszkolnej.
-Codzienne sytuacje w których
prawa dziecka są respektowane (rozmowy z dziećmi o ich prawach np.: do
własności, wiedzy, tajemnicy, bycia niekrzywdzonym.
-Organizowanie własnego kącika,
segregatora, lub półki w szatni albo w sali.
|
3
|
Kontroluj
swoje zachowania
|
·
Dziecko wyraża swoje uczucia, potrzeby i
oczekiwania, a także dostrzega je u innych
·
Dziecko potrafi nazwać, wyrażać i kontrolować
swoje emocje.
·
Dziecko potrafi cieszyć się z własnych
sukcesów, docenia sukcesy innych, umie przyjmować porażki.
·
Dziecko szanuje wartości: prawdę, dobroć,
piękno, sprawiedliwość, szacunek , wyrozumiałość.
|
-Zabawy
ruchowe z udziałem mimiki i gestów .
-Rozpoznawanie i wyrażanie
swoich nastrojów za pomocą barw, muzyki, ruchów, zabaw relaksujących.
-Ustalenie i przestrzeganie
reguł i norm życia w grupie.
-Porozumiewanie się
umiarkowanym głosem.
-Wyrażanie swoich oczekiwań w
sposób zrozumiały dla innych.
-Udział w dyskusjach
uświadamiających dzieciom uczucia, jakie ludzie przeżywają – np.: czego
dzieci się boją, co robimy kiedy się złościmy.
-Zapoznanie z bezpiecznymi
sposobami rozładowywania emocji (np.: gryzmolenie, po kartce, darcie papieru,
zgniatanie gazety).
-Poznawanie właściwego zachowania
(postawa nauczyciela, postacie z literatury ).
-Uczenie właściwego
przyjmowania pochwał i krytyki.
-Poszukiwanie sposobów
nagradzania innych.
-Rozróżnianie prawdy, fałszu,
fantazji, kłamstwa, w utworach literackich i
w sytuacjach codziennych.
-Podejmowanie prób oceny i
ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań.
-Rozumienie konsekwencji
kłamstwa dla siebie i innych- układanie zakończeń historyjek obrazkowych,
przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków.
-Podejmowanie próby oceny
postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach.
|
4
|
Dbaj o
bezpieczeństwo
|
·
Dziecko zauważa sytuacje zagrażające
bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
·
Dziecko umie funkcjonować zgodnie z przyjętym
kanonem norm społecznych.
·
Dziecko rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w
trudnych sytuacjach.
|
-Uczestniczy
w zajęciach i spotkaniach z policjantem na temat bezpieczeństwa
komunikacyjnego.
-Dostarczenie wzorców
właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki, filmy).
-Konkursy plastyczne, kuizy, gry dydaktyczne.
-Poznanie materiałów
niebezpiecznych (np.: niewypały, pozostawione paczki, przedmioty).
-Przestrzeganie zakazu
spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, słodycze
otrzymane od obcych ).
-Poznanie zasad bezpiecznego
kontaktu ze zwierzętami.
-Omówienie zachowań zwierząt
gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore (np.: wścieklizna).
-Ustalenie zasad warunkujących
bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren ), oraz na
wycieczkach.
-Omówienie sposobu postępowania
w razie złego samopoczucia,
skaleczenia.
-Zapamiętanie własnego imienia
i nazwiska, oraz adresu zamieszkania.
|
5
|
Dbaj o swoje zdrowie
|
·
Dziecko rozumie potrzebę stosowania
profilaktyki prozdrowotnej.
·
Dziecko rozumie konieczność dbania o
środowisko przyrodnicze, przejawia postawy proekologiczne.
|
-Wdrażanie
do codziennej i systematycznej higieny (mycie rąk i twarzy, mycie zębów,
czesanie włosów ).
Konkursy o tematyce
prozdrowotnej („Biały ząbek.”).
-Uczenie się umiejętności
dokonywania wyboru odpowiedniego , stosownie do pogody (wykorzystanie pomocy
dydaktycznych „Ubieram się sam.”).
-Udział w konkursach
dotyczących zdrowia np.: „wiem wszystko o zdrowiu.” , „W zdrowym ciele zdrowy
duch.”
-Zasłanianie ust i nosa przy
kichaniu i kaszlu.
-Zdobywanie umiejętności
dostrzegania różnorodności gatunków roślin i zwierząt ich znaczenia dla
człowieka.
-Czynne uczestnictwo dzieci w
zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, pobyt
na świeżym powietrzu.
-Dostarczanie wiedzy o
znaczeniu ruchu i aktywności fizycznej dla profilaktyki zdrowia.
-Poznanie zasad właściwego
odżywiania się i różnych produktów żywnościowych – co jest zdrowe, a co
szkodliwe, poprzez zajęcia dydaktyczne (przygotowywanie posiłków, teatrzyki,
filmy edukacyjne, hodowle prowadzone w kącikach przyrody)
|
6
|
Poznaj tradycje rodzinne, regionu, narodowe
|
·
Dziecko zna i kultywuje tradycje rodzinne,
lokalne, regionalne i narodowe.
·
Dziecko ma świadomość przynależności
narodowej: rozpoznaje godło, barwy narodowe, hymn państwowy, rozumie pojęcie
ojczyzna.
|
-Poznanie
struktury i historii rodziny ( wykonanie albumów, przynoszenie zdjęć ),
samodzielne robienie prezentów.
-Role spełniane w rodzinie,
obowiązki w rodzinie, relacje ( dyskusja, rozmowy na temat rodziny, zabawy w
role ).
-Celebrowanie: Dnia babci i dziadka, Dnia rodziny, Dnia
dziecka.
-Udział rodziców i dziadków w
uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach.
-Zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem.
-Pomaganie w orientowaniu się
na mapie Polski.
-Poznanie i przeżywanie świąt
państwowych : 11.11. , 03.05. ,01.05. , 01.11.
-Przygotowania do świąt Bożego
Narodzenia, Wielkanocy (zajęcia dydaktyczne, prace plastyczne, kiermasze
świąteczne).
-Wspólne obchodzenie Wigilii i
Wielkanocy.
-Poznanie i celebrowanie świąt
związanych z ludową tradycją, z porami roku (np.: Andrzejki, Mikołajki, 21.03.)
-Poznanie i obchodzenie świąt i obrzędów własnego
regionu ( stroje, jedzenie, muzyka, twórczość ).
|