program ekologiczny




PROGRAM  AUTORSKI





EDUKACJA  EKOLOGICZNA

DZIECI  5-6  LETNICH






                                                                              OPRACOWAŁA:
                                                                           RENATA ZWARA






GDAŃSK  2011

SPIS  TREŚCI




1.     Idea  wiodąca programu autorskiego:  ,,Edukacja  ekologiczna  dzieci  5-6 letnich” ...........................................................................................

2.  Cele   programu   autorskiego:   ,,Edukacja   ekologiczna  dzieci   5-6
     letnich” .................................................................................................

3.     Treści   kształcenia  programu  autorskiego:  ,,Edukacja  ekologiczna
dzieci 5-6 letnich ..................................................................................  


4.     Procedury  osiągania  celów   w   programie  autorskim:    ,,Edukacja ekologiczna dzieci 5-6 letnich” ...........................................................

4.1.Warunki realizacji programu autorskiego ...........................................

4.2.Metody, formy, środki w realizacji programu autorskiego .................

5.     Ewaluacja   programu   autorskiego:   ,,Edukacja   ekologiczna  dzieci  5-6...........................................................................................................
6.     Literatura ................................................................................................





















1.     Idea wiodąca programu autorskiego: ,,Edukacja  ekologiczna
dzieci 5-6 letnich


Troska o losy świata łączy ze sobą wiele grup społecznych . Zwolennicy ochrony  planety dbają o wiedzę i wychowanie nowych pokoleń. Tak więc działania nauczycieli już w przedszkolu, są niepowtarzalną szansą kształtowania nowych, przyjaznych naturze postaw. Każde dziecko powinno wiedzieć, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe. Wszystko co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska.
    Edukację ekologiczną należy rozpocząć już od najmłodszych lat, gdyż dzieci są bacznymi obserwatorami wszystkiego, co się wokół nich dzieje. Edukacja ekologiczna w przedszkolu to konkretne działania ukierunkowane na ochronę przyrody.
Główną ideą programu jest ukierunkowanie działań nauczyciela zmierzających do  rozbudzenia ekologicznych zainteresowań dzieci, pogłębiania ich wiedzy na temat świata, roślin i zwierząt. Uwrażliwienie dziecko na piękno środowiska przyrodniczego, na potrzebę jego ochrony. Ukazania możliwości wykorzystania odpadów, a także kształtowanie umiejętności kulturalnego współżycia człowieka z otoczeniem.
    Program jest dostosowany do możliwości dzieci w wieku przedszkolnym, pobudzi je do twórczego myślenia. Dzieci będą mogły zdobyć wiedzę i umiejętności poprzez twórcze wykorzystanie odpadów, wezmą udział w akcji ,,Sprzątania Świata” i ,,Dnia Ziemi”. Podczas realizacji programu dzieci będą miały możliwość rozszerzenia swoich zainteresowań o otaczającym je świecie.
    Realizacja programu ma pomóc w kształtowaniu u dzieci umiejętności, postaw i zachowań mających na celu zrozumienie świata przyrody oraz problemów  środowiska naturalnego. Efektem realizacji programu powinno być ukształtowanie takiej jednostki, która nie będzie samolubna i konsumpcyjna wobec przyrody i jej zagrożeń.












2.     Cele programu autorskiego: ,,Edukacja ekologiczna dzieci
5-6 letnich




Cele ogólne:

-         Budzenie  zaciekawienia  otaczającym  światem   poprzez  prowokowanie
pytań i dostarczania radości odkrywania.
-         Wykorzystywanie  i  tworzenie  okazji   do   poznawania    rzeczywistości
przyrodniczej poprzez eksperymentowanie, obserwowanie, odkrywanie.
-         Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
-         Wykorzystywanie różnych sytuacji do prób samooceny i oceny zachowań  proekologicznych.
-         Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za otaczającą przyrodę.
-         Umożliwianie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym domu.
-         Kształtowanie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł informacji.



Cele operacyjne:

-         Dziecko  zdobywa  umiejętność  dostrzegania   i   rozróżniania  gatunków
roślin i zwierząt, ich znaczenia dla człowieka.
-         Dziecko rozumie zależność człowieka od przyrody.
-         Poznanie wybranych ekosystemów na ziemi.
-         Dziecko poznaje źródła i mechanizmy zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego.
-         Dziecko wie na czym polega gospodarka odpadami – segregowanie, recykling, utylizacja.
-         Dziecko rozumie dlaczego trzeba oszczędzać wodę i energię, poznaje naturalne źródła energii.
-         Dziecko poznaje sposoby ochrony przyrody.





3.     Treści kształcenia programu autorskiego: ,,Edukacja ekologiczna
dzieci 5-6 letnich”


TERMIN
TEMAT
CELE OPERACYJNE
UWAGI
Październik
Sprzątanie świata


Nasze śmieci – co z tym zrobić?
-Dba o porządek w najbliższym otoczeniu (sala, obejście szkoły).

-Rozróżnia przeznaczenie kolorowych pojemników na odpady domowe.
-Segreguje śmieci.
-Wie które opakowania są przyjazne dla środowiska
-spacer,


-kolorowe pojemniki,

-surowce wtórne,
-opakowania ekologiczne
Listopad
Dary przyrody







Robimy ,,Stwora śmieciora”    (konkurs szkolny)
-Rozróżnia niektóre gatunki drzew i ich owoce.
-Wie, dlaczego chronimy drzewa i jakie mają znaczenie dla ludzi i zwierząt.
-Wie, dlaczego zbieramy i przetwarzamy makulaturę.

-Rozróżnia strukturę materiału.
-Dziecko potrafi wykonać postać z odpadów papierowych, plastikowych itp.
-Dziecko potrafi pozytywnie przeżywać efekty swoich działań.
-ilustracje, albumy, zdjęcia.





-makulatura i inne surowce wtórne,
-organizacja kącików recyklingu w szkole
Grudzień
Ekologiczne ozdoby choinkowe
-Konstruuje ozdoby z odpadów.
-Rozpoznaje struktury różnych materiałów
-surowce wtórne
Styczeń
Zanieczyszczenia atmosfery









Naturalne źródła energii
-Dziecko wie, co to jest powietrze, jakie ma znaczenie.
-Wie, jakie są źródła zanieczyszczeń powietrza: dymy, spaliny.
-Wie,  co to jest smog, jak powstają kwaśne deszcze i dlaczego śnieg jest brudny.
-Rozumie, co to jest globalne ocieplenie i jak można temu zjawisku zapobiegać.

-Wie, jak wykorzystać wiatr i słońce w pozyskiwaniu energii.
-Wie, jak oszczędzać energię.
-baloniki, ilustracje, zdjęcia,
-zabawy badawcze, wycieczki,


-obserwacje
Luty 
Pomagamy zwierzętom
-Dziecko rozróżnia niektóre ptaki i ssaki żyjące w lesie.
-Wie, dlaczego i w jaki sposób można im pomagać.
-potrafi zorganizować stołówkę dla ptaków.
-spacery i wycieczki,
-ilustracje i albumy,
-gromadzenie pokarmu dla zwierząt,
Marzec
Dbamy o naszą wodę
-Wie, jak woda krąży w przyrodzie.
-Poznaje przyczyny zanieczyszczenia wody
-Wie, dlaczego trzeba oszczędzać wodę.
-Wie, jak wykorzystać wodę w pozyskiwaniu energii.
-zdjęcia i albumy,
-zabawy badawcze,
-obserwacje w terenie

Kwiecień
Święto Ziemi




Rośliny chronione
-Dziecko jest wrażliwe na problem dewastacji środowiska naturalnego.



-Dziecko rozróżnia główne części roślin.
-Obserwuje wzrost roślin, porównuje kształty i kolory kwiatów i liści.
-Zna rośliny chronione.
-aktywny udział w akcji ,,Sprzątania świata”

-obserwacje bezpośrednie,
-założenie hodowli roślin.
-zdjęcia i albumy,
Maj
Światło
-Dziecko poznaje różne źródła światła.
-Zna znaczenie światła dla życia człowieka, zwierząt i roślin.
-Wie, jak rozsądnie korzystać z promieniowania słonecznego.
-Dziecko poznaje zjawisko cienia.
-obserwacje bezpośrednie,
-spacery i wycieczki,
-zabawy badawcze,
Czerwiec
Ziemia nasza planeta




Test
-Dziecko poznaje ludzi żyjących na Ziemi, ich zwyczaje, kulturę, styl i jakość życia.
-Dziecko poznaje wybrane ekosystemy na Ziemi.

-Dziecko utrwala i sprawdza swoje wiadomości na temat środowiska naturalnego i jego ochrony.
-albumy, zdjęcia,
-zabawy z globusem i mapa, filmy,

-test






4.     Procedury osiągania celów w programie autorskim: ,,Edukacja
ekologiczna dzieci 5-6 letnich”


4.1 .Warunki  realizacji programu autorskiego 
      
Warunki podmiotowe:

·        Uczeń : program został przygotowany z myślą o dzieciach sześcioletnich. Może być realizowany zarówno w przedszkolu jak i w szkole w grupie ,,0” lub klasie I. Dzieci biorące udział w zajęciach nabyły już umiejętność posługiwania się pędzlem, nożyczkami, farbami, są sprawne intelektualnie i ruchowo.
·        Nauczyciel : powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje, wykształcenie w zakresie wychowania przedszkolnego lub nauczania zintegrowanego. Ponadto warto żeby interesował się ekologią, przyrodą i był otwarty na nowe pomysły i innowacje.






Warunki szkolne:

·        Organizacja procesu dydaktycznego : spotkania  odbywają się w formie zajęć w ciągu całego roku pobytu dziecka w szkole/przedszkolu. Zajęcia będą odbywały się 1-2 razy w miesiącu (łącznie 14 spotkań).
·        Materialne : sala zajęć/klasa powinna być  miejscem nieskrępowanej aktywności intelektualnej, czynnościowej i ekspresywnej dziecka. W związku z tym powinna być funkcjonalnie urządzona z możliwością przemieszczania stanowisk pracy w zależności od charakteru zajęć. Ponadto w sali powinny znajdować się stoliki i krzesełka w ilości odpowiadającej liczbie dzieci, regały i tablice na prace dzieci, ilustracje, zdjęcia. Potrzebny będzie sprzęt CD do odtwarzania muzyki i płytoteka. Dodatkowo niezbędne będą duże kartki papieru, kartki A4, podkładki, pojemniki.
·        Społeczne : ważna jest też ogólna atmosfera wspierająca działania kreatywne nauczyciela, życzliwa pomoc ze strony osób z doświadczeniem lub chętnych do współpracy np. nauczycieli biologii, oraz gratyfikowanie zachowań twórczych przez zwierzchnika.




Warunki pozaszkolne :

·        Rodzice : współdziałanie rodziców z nauczycielem poprzez udzielanie pomocy swoim i innym dzieciom. Dostarczanie przez rodziców potrzebnych materiałów : kartki, farby, kredki, nożyczki, klej, surowce wtórne, materiał przyrodniczy, nasiona, różne ilustracje, zdjęcia, kolorowe czasopisma.




4.2.    Metody, formy, środki w realizacji programu autorskiego


Metody:
- metoda oglądowa: obserwacja, pokaz, prezentacje multimedialne,    wystawy,
- metoda słowna: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, gry dydaktyczne,
  spotkania,
- metoda praktyczna (badawcza): spacery, wycieczki, zajęcia w terenie,
  doświadczenia i eksperymenty, uprawa roślin, praca dla środowiska.

Formy:
- zajęcia z całą grupą,
- zajęcia w zespołach,
- zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną ekspresję.


Środki dydaktyczne:

Okazy naturalne, lupa, kompas, atlasy przyrodnicze, albumy, encyklopedie, mapy, globus, czasopisma, aparat fotograficzny, broszurki, plakaty, filmy wideo, płyty CD, materiały gromadzone przez dzieci, materiały pochodzące od organizacji zajmujących się ekologią.


5.     Ewaluacja      programu     autorskiego:     ,,Edukacja    ekologiczna
dzieci    5-6    letnich”

Ewaluację programu stanowią wspólne rozmowy, dyskusje, próby oceny pracy po zajęciach. Inną jej formą jest przygotowanie wystawki po danym przedsięwzięciu lub ukazującej pewien etap prac. Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zmiany między osiągnięciami końcowymi a początkowymi będą obserwacje dzieci, skale postaw, wywiady, analiza wytworów dzieci. Formami sprawdzania osiągnięć, umiejętności i wiadomości będą różne konkursy, test,  wystawy. Przy ocenianiu postaw będzie brane pod uwagę zaangażowanie dziecka, jego aktywność w realizacji działań, samodzielność w rozwiązywaniu problemów, umiejętność pracy w grupie. Doskonałą oceną są również opinie rodziców i innych nauczycieli.

 







6.     Literatura:

 -   Brzeziński A.: Rady na odpady, czyli jak przeżyć inwazję śmieci.
      Białystok 1998,     
-         Karaczun Z.: Ochrona środowiska. Warszawa 1999,
-         Korzeniowski A.: Ekologia zużytych opakowań. Poznań 1999,
-         Krah – Schmid M.: Podróż kropli wody. Poznań 1995,
-         Maurer G.: I ty chronisz środowisko. Kraków 1991,
-         Patterman R.: Zabawy w naturze na każdą porę roku. Kielce 1999,
-         Soida D.: Bądź mistrzem – przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996,
-         Szymańska M.: Ja i mój świat. Warszawa 1999,
-         Walker J.: Katastrofy ekologiczne. Warszawa 1994,